By Divendra Singh
होली से पहले उपवास, पहाड़ से लाए गए पत्थरों के रंग और ढोलक-नगाड़ों की थाप, महाराष्ट्र के भील आदिवासियों का होली नृत्य सिर्फ़ उत्सव नहीं, एक जीवित परंपरा है। नंदूरबार के कलाकार गौतम खर्डे और उनकी मंडली इस लोककला को गाँव से राष्ट्रीय मंच तक पहुँचा रहे हैं।
होली से पहले उपवास, पहाड़ से लाए गए पत्थरों के रंग और ढोलक-नगाड़ों की थाप, महाराष्ट्र के भील आदिवासियों का होली नृत्य सिर्फ़ उत्सव नहीं, एक जीवित परंपरा है। नंदूरबार के कलाकार गौतम खर्डे और उनकी मंडली इस लोककला को गाँव से राष्ट्रीय मंच तक पहुँचा रहे हैं।
By Parul Kulshreshta
Art imitates life and so it is with the traditional Molela, Kaavad and Phad paintings of Rajasthan that are struggling to remain relevant in modern society. From holding pride of place in religious rituals and entertainment, the art now finds itself on cupboard doors and designer clothes.
Art imitates life and so it is with the traditional Molela, Kaavad and Phad paintings of Rajasthan that are struggling to remain relevant in modern society. From holding pride of place in religious rituals and entertainment, the art now finds itself on cupboard doors and designer clothes.
By Tikuli
पेंटिंग्स जनजातियों के सांस्कृतिक इतिहास और प्राकृतिक परिवेश को रिकॉर्ड करती हैं, जिसे वे पवित्र मानते हैं। रेखाएं, बिंदु, डैश, कर्व इस कला को खास बनाते हैं। वे संगीत, नदी के बहाव, मौसम के बदलाव, जीवन चक्र के बारे में एक समझ पैदा करते हैं।
पेंटिंग्स जनजातियों के सांस्कृतिक इतिहास और प्राकृतिक परिवेश को रिकॉर्ड करती हैं, जिसे वे पवित्र मानते हैं। रेखाएं, बिंदु, डैश, कर्व इस कला को खास बनाते हैं। वे संगीत, नदी के बहाव, मौसम के बदलाव, जीवन चक्र के बारे में एक समझ पैदा करते हैं।
By Parul Kulshreshta
कला जीवन का अनुकरण करती है। शायद इसलिए राजस्थान के पारंपरिक मोलेला, कावड़ और फड़ चित्र भी आधुनिक समाज में प्रासंगिक बने रहने के लिए संघर्ष कर रहे हैं। धार्मिक अनुष्ठानों और मनोरंजन कार्यक्रमों में गौरव बनने वाली ये कला अब खुद को अलमारी के दरवाजों और डिजाइनर कपड़ों पर पा रही है।
कला जीवन का अनुकरण करती है। शायद इसलिए राजस्थान के पारंपरिक मोलेला, कावड़ और फड़ चित्र भी आधुनिक समाज में प्रासंगिक बने रहने के लिए संघर्ष कर रहे हैं। धार्मिक अनुष्ठानों और मनोरंजन कार्यक्रमों में गौरव बनने वाली ये कला अब खुद को अलमारी के दरवाजों और डिजाइनर कपड़ों पर पा रही है।
By Shivani Gupta
Chiteri art, the traditional folk art of Bundelkhand, executed on the walls of homes where a wedding is to take place is struggling to survive. The Jhansi administration is trying hard to revive and promote the 16th Century art form.
Chiteri art, the traditional folk art of Bundelkhand, executed on the walls of homes where a wedding is to take place is struggling to survive. The Jhansi administration is trying hard to revive and promote the 16th Century art form.
By Shivani Gupta
बुंदेलखंड की पारंपरिक चितेरी लोक कला, जिसको शादी के समय घरों की दीवारों पर बनाया जाता है, अपने वजूद के लिए संघर्ष कर रही है। झांसी प्रशासन इस 16वीं शताब्दी की कला को पुनर्जीवित करने और बढ़ावा देने के लिए कड़ी मेहनत कर रहा है।
बुंदेलखंड की पारंपरिक चितेरी लोक कला, जिसको शादी के समय घरों की दीवारों पर बनाया जाता है, अपने वजूद के लिए संघर्ष कर रही है। झांसी प्रशासन इस 16वीं शताब्दी की कला को पुनर्जीवित करने और बढ़ावा देने के लिए कड़ी मेहनत कर रहा है।
By Safoora Hilal
A community of folk theatre artistes, the Bhands, travel from village to village in colourful outfits carrying the dhol, nagara and the sornai (a wooden flute). Their skits use lampoons, music and dance, to bring up problematic issues in politics, society and in religion.
A community of folk theatre artistes, the Bhands, travel from village to village in colourful outfits carrying the dhol, nagara and the sornai (a wooden flute). Their skits use lampoons, music and dance, to bring up problematic issues in politics, society and in religion.
By Ashis Senapati
Puppeteers are a fading phenomenon but 74-year-old Fakir Singh is doing his bit by teaching the tricks of his trade to young children in his village in Kendrapara, Odisha.
Puppeteers are a fading phenomenon but 74-year-old Fakir Singh is doing his bit by teaching the tricks of his trade to young children in his village in Kendrapara, Odisha.
By Shivani Gupta
Bundeli Rai is the traditional folk dance of Bundelkhand. Rai means mustard seed. The way mustard seed swings around in the saucer, the dancers also dance likewise on the beats of traditional musical instruments of Nagadiya, Dholak, Jheeka, and Ramtoola. This traditional folk dance was fading away when the Jhansi administration stepped in to revive the culture, also support the livelihood of dancers and singers.
Bundeli Rai is the traditional folk dance of Bundelkhand. Rai means mustard seed. The way mustard seed swings around in the saucer, the dancers also dance likewise on the beats of traditional musical instruments of Nagadiya, Dholak, Jheeka, and Ramtoola. This traditional folk dance was fading away when the Jhansi administration stepped in to revive the culture, also support the livelihood of dancers and singers.
By Gaon Connection
Patachitra artists in Bharatpur village in West Bengal get a fillip as Sanghita Mitra, who quit her job with a software company, is working with them for over a decade to keep Bengal’s ancient artform alive.
Patachitra artists in Bharatpur village in West Bengal get a fillip as Sanghita Mitra, who quit her job with a software company, is working with them for over a decade to keep Bengal’s ancient artform alive.